سلام به کسایی که مثل خیلی از بچه های رشته معماری توی اتو کد قوی و توی تری دی مکس ضعیف ترند مثل آقا جواد گل... .

البته این به سیاست بد دانشگاههای کشور بر میگرده که توی درس نرم افزار همیشه اتوکد رو ارائه میکنن وهر چی هشون بگی که اتوکد رو بلدی یا فوقش بیرون یاد میگیری گوششون بدهکار نیست و میگن این سر فصله گروه(یه چیزی مثل آیه نازل شده و تغییر نمیکنه)... .بگذریم ...  .

به درخواست یکی از دوستان طریقه بردن یه کار سه بعدی رو از محیط نرم افزاری اتوکد به محیط تری دی مکس مرور میکنیم ...

البته قبل از شروع بگم این پست یه پیش نیاز داره اونم بلد بودن قسمت سه بعدی اتوکده که فرض میکنیم همتون فولید...
وقتی یه ساختمان سه بعدی کامل با لایه بندی بر حسب جنسیت داشتید (یعنی برا هر متریالتون یه لایه درست کرده باشید . مثل شیشه، آب، آجر، سنگ،انواع فلز و ...)کارمون رو شروع میکنیم البته بهتره قبل از بردن این فایل به مکس به وسیله دستورfilter با مخفف fi یا دستور Quick select تمامی آثار دو بعدی رو از فایل کدتون پاک کنید (مثل line ها Arc ها circle ها poly line ها و...)

 

البته روی دستورات اتوکد زیاد مانور نمیدیم و فرض ر بر این میگیریم که شما درس اتوکد رو با نمره بالا پاس کردید!!!
حالا نرم افزار تری دی مکس رو باز کنید

از زبانه file گزینهimport… رو انتخاب میکنیم که پنجره ای به شکل زیر ظاهر میشه...

مثل شکل از گزینه Files of type گزینه DWG رو انتخاب میکنیم...

و فایلتون رو بعد از انتخاب open میکنید ...
حالا پنجره جدیدی باز میشه که بعد از انتخاب گزینه Merge objects with current scene. که همون گزینه پیش فرض خودش هست رو ok میکنیم...

حالا پنجره جدیدی باز میشه که تنظیماتش رو روی عکسش توضیح دادم

ما که با لایه بندی قوی فایل اتوکدمون رو بستیم گزینه Layer رو از مستطیل Derive Objects By انتخاب میکنیم و Ok رو انتخاب میکنیم و منتظر میمونیم تا فایل ریخته شه ...

حالا چند شکل داریم که به تفکیک لایه بندیمون میتونیم بهشون متریال بدیم
اگر شئی از اشکال شما به صورت سیا در اومد یا به اصطلاح سوخته بود از زبانه File گزینه Reset رو بزنید و به محیط اتوکد برگردید کل نقشه تون رو با دستورscale و مخفف sc 10 برابر کنید و بعد از اجرای دستور Option با مخفف OP از زبانه Display گزینه Contour lines per surface را از مستطیل Display resolution را بالا ببرید
البته تا 2047 بالاتر نمیره بعد از save دوباره فایل رو import کنید
حالا توی محیط مکس یک بار M رو بزنید تا پنجره روبرو باز شود

شود بعد از انتخاب یک گوی روی گزینه Standard کلیک کنید از این پنجره و از مستطیل Browse From گزینه Mtl Library رو انتخاب کنید حالا یه سری متریال جلوتونه که میتونید هر کدومشون رو انتخاب کنید

اگه این صفحه خالی بود باید متریال ها رو لود کنید برای این کار باید عبارت *.mat رو توی درایو C یا هر درایوی که مکس نصبه سرچ کنید
بعد از پیدا شدن فایل 3dmax.mat اونو یه جا کپی کنید و وقتی گزینه Mtl Library رو انتخاب کردید از مستطیل file که پایینه گزینه open رو انتخاب کنید و فایل رو لود کنید.
بعد از انتخاب هر متریال این روند رو چند بار برید تا تعداد متریالهاتون به اندازه دلخواه برسه
حالا شئی مورد نظر که قراره متریال بگیره رو انتخاب کنید
از پنجره هم متریال مورد نظر رو انتخاب میکنیم و گزینه Assign material to selection رو انتخاب میکنیم

تا متریال رو به شئی مورد نطر بده بعد از گزینه های سمت راست صفحه گزینه modify رو انتخاب میکنیم و از قسمت modifier list گزینه UVW MAP رو انتخاب میکنیم و از قسمت Parameters مستطیل Mapping گزینه box روانتخاب میکنیم


این کار رو اونقدر تکرار کنید تا تمام اشکالتون متریال مورد نظرشون رو بگیرن
با F9 میشه رندر سریع گرفت با F10 هم میشه تنظیمات رندر رو تغییر داد
حالا اینجا به یه مشکل برخورد میکنیم امکان داره متریال روی شکل زیادی بزرگ یا کوچک باشه برای رفع این مشکل به پنجره Material Editor برمیگردیم
و از زبانه Maps روی گزینه Diffuse Color کلیک میکنیم حالا گزینه Tiling رو اونقدر تغییر میدیم تا مشکلمون رفع شه...برای برگشت روی مثلث کنار گزینه Standard کلیک میکنیم و به متریال برمیگردیم همین کار رو با گزینه Bump هم باید انجام داد

که گزینه اول برای نشون دادن عکس متریال و گزینه دوم برای نشون دادن بافت متریال هست
توی پستای بعدی نحوه نور دادنو توضیح میدم