یکی از بخش های جذاب کتاب هنر و وعنویت اسلامی فصل 6 یا پرواز پرندگان به سوی وحدت تاملاتی درباره منطق الطیر عطار هست دکتر نصر دراین بخش از کتاب به زیبایی از عطار و داستان عارفانه ودرک شهودی و مسیر خود شناسی به خدا شناسی حرف میزنه خیلی راحت با مخاطبش ارتباط برقرار میکنه وخیلی خوب تونسته این داستانو تحلیل کنه. ضمن خوندن این متن داشتم به معماری معنا گرایی که ما توی ایران خیلی کم تونستیم بهش بپردازیم فکر میکردم. معماری که مثلا توی موزه هولوکاست خیلی خوب به وسیله موشه سفدی نشون داده شده یا موزه ی یهودیان برلین اثر لیبیسکیند این 2 معمار به راحتی تونستن مفاهیم که قوم یهود باهاشون درارتباط بودند رو با حجم، فرم، فضا، شکل و به ما نشون بدن. مفاهیمی مثل تنگنا، فقر، بدبختی، رسوایی، دربه دری، ظلم در حق یهودیان و... .

توی معماری امروز ما مفاهیمی هست که بیشتر در عرصه ادبیات جاری شده مفاهیمی مثل خلقت انسان از دیدگاههای مختلف، خودشناسی،خداشناسی،معرفت و... به نظر شما کسی تا حالا تونسته این مفاهیم رو در غالب و کالبد معماری نشون بده؟ مفاهیمی که در کتاب منطق الطیر عطار به بهترین نحو نشون داده شده: پرندگانی نمادین که هر کدام ظاهربینی خاص خودشونو داشتند: ثروت- قدرت- سیاست- تمیزی- زیبایی- ظاهر- زندگی جاودانه- پول پرستی- ضعیفی و رهبری به نام هدهد.

هدهد در نقش رهبر می خواست اونها رو به سیمرغ رهبر افسانه ای و اساطیریشون  برسونه تا به اونها و تمام پرندگان حکومت کنه.

بالاخره پرندگان با این خصلتها و این افکار کنار اومدند و با هم موندند و با هدهد از هفت وادی گذشتند و در انتها فهمیدند که خودشون سی مرغ یا همون سیمرغ هستند منطق الطیر در شروع با ستایش خدا شروع میشه ستایشی که پرنده سیمرغ داره پرندای که خودشو نمیشناسه عطار برای وحدت گذرننده را از سختی ها و مهارتهای شعور کیهانی بگذرونه (سختیهایی به قیمت جان) شخص باید از دروازه فنا بگذره و چنان سیمرغ را بشناسه که هم بسوزاند و هم تقدس ببخشد در وحله دوم به مقدمه رهبر دینی (پیامبر) می پردازه که اینجا هدهد کار همون رو می کنه و شمع داستان که از اجتماع مرغان شمع می شه برای داشتن سلطانی که با آن بتواند شادی کنند و هدهد راهنما شروع به این سفر سخت می کند خوب به نظر من بهترین مفاهیم در این بحث مطرح شد- خودشناسی که به خدا شناسی در طی هفت مرحله منتهی می شه این هفت مرحله خیلی حیاتی اند.

حالا می تونیم با این مفاهیم مکانی رو(که به نظر من موزه منطق الطیر بهترین گزینه هست) طراحی کنیم که در اون تمام صفات بد پرندگان با معماری به مخاطب نشون داده بشه همینطور با طی هفت مرحله (طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر و فنا) مراحل هفتگانه ای رو که مرغان پشت سر گذاشتند رو هم نشون بدیم.

توی این پست خواستم به نظر یکی از اساتید نزدیک تر بشم:ما امروز باید یک خلا رو توی معماری ایران نه تنها جبران بلکه به وسیله اون جهانی بشیم خلائی که میتونه نقطه قوت ما باشه :معماری معنا گرا

ما امروز توی ایران از لحاظ تکنولوژی از اکثر کشورهای دارای معماری عقب تریم چرا تکنولوژی وارد نکنیم تا یک نقطه قوت به اسم معماری معنا گرا داشته باشیم

غواص بحر عمیق باید بود تا مروارید را پیدا کرد

منتظر نظرای خوبتون میمونم